[Interview] Rob Beijersbergen over Qmusic
22-02-2019 10:47:00 Door: Marianna Beets | Hits: 3497 | Tags:

Saai is het nooit bij Qmusic. Niet op de radio en niet op de werkvloer. Het lijkt wel of er iedere maand wel weer iets positiefs te melden valt. Hoog tijd om te spreken met Rob Beijersbergen, verkoopdirecteur bij Qmusic.

De nieuwste luistercijfers pakken positief uit voor Qmusic. Hoe hebben jullie dit bereikt?

We hebben geïnvesteerd in een ijzersterke programmering. Zo zijn Mattie Valk en Marieke Elsinga in september begonnen met de ochtendshow en is Domien Verschuuren te horen in de middag. De zogenoemde office hours, als men op werk zit, zijn versterkt met ervaren dj’s Menno Barreveld en Wim van Helden. Binnen de doelgroep 20-34 jaar zijn we al marktleider en door meer classics toe te voegen aan de playlist kunnen we ook de doelgroep 35-49 jaar beter bereiken. Bovendien hebben we sinds januari met de Top 40 de enige échte hitlijst van Nederland in huis. De programmering zit goed in elkaar en de marketing eromheen ondersteunt dat. Op elk moment van de dag is een dj te horen die het Qmusic DNA ademt.

Het Geluid is deze week geraden, het blijft een populair spel. Hoe verklaar je het succes?

Het succes van Het Geluid zit hem volgens mij in de eenvoud en het oplopende bedrag. Het is altijd een alledaagse handeling die iedereen zou kunnen horen. Bij elk fout antwoord loopt het bedrag op en daardoor gaan mensen steeds harder op zoek. Er is voor zover ik weet geen radiospel dat zo makkelijk is en tegelijkertijd zo tot de verbeelding spreekt.

In 2018 is er van alles veranderd en opgestart. Met welk gevoel kijk je terug op het afgelopen jaar? 

We kijken met veel trots terug op de aanpassingen in de programmering. Maar ook op zeer succesvolle campagnes. Ik denk onder andere aan de succesvolle ontbijtactie met McDonald’s, of het ontzettend populaire Verjaardagsrad, dat dagelijks bij Mattie en Marieke gespeeld wordt en de samenwerking daarbij met Mline. We hebben ook mooie maatschappelijk verantwoorde campagnes neergezet. Een goed voorbeeld is de samenwerking met Powerpeers rondom het delen van zonne-energie. Ook hebben we samen met Interpolis de bewustwordingscampagne gestart rondom de #IkRijVoorNL-campagne. Doel hierbij was om zo veel mogelijk mensen mobielvrij te laten rijden door middel van de Automodus app. Elke honderd kilometer dat iemand mobielvrij reed ging er een euro naar alternatieven om verkeersveiligheid te verhogen. Maar onze expertise reikt verder dan alleen radio: voor het vijftigjarig bestaan van het landelijke schoonmaakbedrijf CSU hebben we in de Brabanthallen een op maat gemaakt jubileumfeest voor ze georganiseerd: de Gouden Party. Dat zijn allemaal initiatieven waar ik met veel trots op terugkijk.

Hoe ziet de samenwerking met Qmusic en RTL en de Persgroep eruit en wat is het doel?

Vanuit de markt was vraag naar cross mediale branded content-campagnes. Door onze krachten te bundelen in een strategische samenwerking tussen Qmusic, De Persgroep en RTL kunnen we adverteerders een 360 graden propositie aanbieden. Zij kunnen dan bij dit samenwerkingsverband terecht voor geïntegreerde campagnes waarbij we zowel radio, print, televisie en online kunnen inzetten. Ook maken we koppelingen op de digitale advertentiemarkt en delen en ontwikkelen we samen content. De eerste reacties vanuit de markt zijn lovend en we gaan dit de komende tijd steeds meer uitrollen.

Hoe reageren adverteerders en luisteraars op de wijzigingen in de programmering, zoals het nieuwe duo Mattie & Marieke, Domien en de Top 40?

We gaan natuurlijk voor de lange termijn, maar nu al laat het luisteronderzoek mooie resultaten zien. We hadden onlangs zelfs de beste december/januari-meting sinds de oprichting van Qmusic in 2005. Adverteerders zien dat we goed bezig zijn en dat we van onze eigen kracht uitgaan en ook van onze luisteraars krijgen we mooie reacties. We zitten in een goede flow.

Wat doen jullie om nieuwe groepen luisteraars te bereiken?

We zorgen dat luisteraars met plezier naar ons luisteren. Die positieve energie, die hoor je op de radio. Daarnaast bedenken we leuke acties en bieden we interessante content in de app. De app is overigens net helemaal vernieuwd.

Wat is het laatste nieuws?

We hebben de afgelopen maanden een groot aantal nieuwe adverteerders mogen verwelkomen bij Qmusic en op radio in het algemeen. Daar zijn we blij mee.

En het allerlaatste nieuws: Om adverteerders en bureaus een betere service te bieden, kunnen zij vanaf deze week rechtstreeks en programmatic commercial zendtijd inkopen op de digitale themakanalen van Qmusic. 

www.Qmusic.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie