
[Interview] Tom Klerkx (Mediahuis) over Sublime: we geven het de tijd
Per 1 april 2021 heeft Tom Klerkx, Managing Director Radio en Audio bij Mediahuis de directietaken bij radiozender Sublime overgenomen. Hij is sinds maart 2018 verantwoordelijk voor de radio-activiteiten bij Mediahuis, die naast Sublime en Audiohuis, de Vlaamse zenders Nostalgie en NRJ omvatten, een 50 procents-deelneming in het Belgisch Franstalige Nostalgie en de Luxemburgse zender Radio Latina. We spraken hem over de ambities van Mediahuis op het vlak van radio en audio in Nederland.
Hoe kunnen we de directiewissel bij Sublime beschouwen?
Binnen Mediahuis ben ik verantwoordelijk voor de radio- en audio-activiteiten, Sublime blijft via NRC Media actief in Nederland. Ik was al bestuurder bij Sublime (ook Dominic Stas, CEO van NRC Media maakt sinds eind oktober deel uit van het Sublime-bestuur, red.). Rick Waltmann blijft verantwoordelijk voor de programmering bij Sublime, Michiel van Elk blijft de marketing doen voor Sublime. Madelon Fortuin, commercieel directeur van NRC Media, heeft sinds de overname de commerciële activiteiten overgenomen en Martijn Zanen, de CFO van NRC Media, heeft de financiële taken overgenomen van Sublime. Wat je ziet bij een overname is dat na verloop van tijd strategieën worden ontwikkeld en er een eind van een tijdperk komt, en je dan dingen in de toekomst gaat doen. Anderzijds wilde Sebastiaan van Rijnsoever zelf allerlei eigen dingen gaan doen en zijn we rond de tafel gaan zitten en is er met alle begrip voor elkaar gesproken. Er is geen negatief gevoel over zijn vertrek."
Wat betekent radio voor Mediahuis, er komt in Nederland een Audiohuis?
Wij vinden radio belangrijk. In Vlaanderen zijn we daar enerzijds bezig met liveradio via Nostalgie en NRJ anderzijds hebben we een podcastproductiehuis opgezet onder de naam Uitgesproken, dat dicht bij de radio-omgeving commerciële podcasts maakt. Journalistieke podcasts worden door de verschillende nieuwsredacties gemaakt. In Nederland willen we knowhow en vakmanschap samenbrengen en makers ontzorgen. De insteek is met Audiohuis, waar de kwaliteiten van NRC Audio en Sublime samenkomen, een goed productiehuis voor podcasts op te tuigen, waarmee we leidend willen zijn in de audiomarkt."
De Nederlandse radiomarkt is de laatste tijd in beweging. Naast de overname door Mediahuis, heeft FD Mediagroep het bijvoorbeeld niet makkelijk met BNR Nieuwsradio. BNR Nieuwsradio is veel met podcasts actief en vooral bezig met inhoudelijke, journalistieke radio. Een kans voor Mediahuis?
We kijken altijd naar opportuniteiten. Radio is onderdeel van de groep en hoort erbij naast de journalistieke merken. We hebben met Sublime een voorzichtige stap gemaakt in de Nederlandse radiomarkt en combineren nu onze podcasts van NRC Media met Sublime in Audiohuis.
Hoelangwilt u operationeel directeur van Sublime blijven, of komt er binnenkort een aparte Sublime-directeur?
We hebben er geen einddatum op gezet. We kijken wat praktisch is. Met Sublime hebben we sinds de overname stappen gezet en een aantal zaken gewijzigd in de programmering. We gaan kijken wat het beste werkt en geven het de tijd.
Zie ook: Sebastiaan van Rijnsoever vertrekt bij Sublime; Tom Klerkx neemt directietaken over
www.mediahuis.be
www.nrcmedia.nl
www.sublime.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie