
[Startup22] Titus van Dijk over Tonny Media
Tonny Media is een van de deelnemers aan Startup22. De startup spreekt op Cross Media Congres 2022 op 8 juni in de Kromhouthal in Amsterdam. Wij spreken Titus van Dijk, oprichter van Tonny Media.
Wat is Tonny Media?
Tonny Media is het spannendste mediabedrijf van Nederland. Naast het ontwikkelen van vernieuwende podcastformats en creëren we zelf reclamecampagnes die te luisteren zijn in onze eigen podcasts of te zien op onze Instagram en YouTube kanalen.
Van wie is Tonny Media?
Het bedrijf is van Jaap Reesema, Sander Schimmelpenninck en mijzelf.
Waarom zijn jullie Tonny Media begonnen?
Ik had hiervoor al een productiebedrijfje waar ik vooral branded podcasts maakte uit naam van merken/bedrijven. Nadat ik met Sander en Jaap De Zelfspodcast was begonnen smaakte dit voor ons drieën naar meer. We bleken elkaar goed aan te vullen met podcast kennis, netwerk, commercie en hebben allen een neusje voor wanneer content aanslaat bij het grotere publiek. De onafhankelijkheid die podcasts ons gaf, waar we zonder uitgevers, eindredacties of productiemaatschappijen gewoon zelf alles konden bepalen voelde top en maakte dat we vol in Tonny Media doken.
Hoe en waar is Tonny Media gevestigd?
We zijn gevestigd op de Staalstraat in het hartje van Amsterdam. Een monumentaal pand waar we inmiddels met 35 enthousiaste werknemers zitten. Naast onze twee opnamestudio's, hebben we hier ruimtes voor videomontage, audiodesign en vormgeving.
Hoe is Tonny Media gefinancierd?
De eerste centen die we met De Zelfspodcast verdiende hebben we teruggestopt in Tonny Media. Daarna zijn we telkens gegroeid als er weer wat binnenkwam. Heel schaalbaar zijn we niet want meer producties betekent meer mensen maar dat maakt het wel erg gezellig.
Wat kan Tonny Media dat andere bedrijven niet kunnen?
Door gebrek aan focus zijn wij mega veelzijdig; wij hebben gezien dat podcast, video en social media hand in hand gaan. Dat maakt dat wij onze producties hoogwaardig filmen waarna we ze via videobites effectief kunnen verspreiden en trouwe communities kunnen opbouwen op social media. Daarnaast pretenderen wij (hoogmoedig) reclamebureau, productiehuis en mediabureau in één te zijn. Want wij ontwikkelen zelf de advertentiecampagnes, die we vervolgens zelf produceren en dan wegzetten in ons eigen bereik.
Wat willen klanten van Tonny Media?
Campagnes, die vaak een iets langere merkboodschap hebben, doorvertaald krijgen naar trouwe doelgroep op een vermakelijke en effectieve manier. Het liefst gebracht vanuit een van de BN'ers met wie wij werken. Of klanten willen een gehele serie afnemen die wij voor ze uitdenken en produceren.
Wat heeft Tonny Media nodig om te kunnen groeien?
Creatieve mensen met structuur. Dat is vaak een onmogelijke combinatie. Creatieve zijn wat dromerig en gestructureerde mensen wat saai. Wij blinken juist uit in dat we vol gekke ideeën zitten maar uiteindelijk keurige nerds zijn die met hun notitieboekje in de hand gewoon shit gefixt krijgen.
Wat zijn de (internationale) ambities van Tonny Media?
Ambities zijn ongeremd. We hebben afgelopen jaren hard ons best gedaan om een organisatie neer te zetten die elk goed idee in sneltreinvaart kan ontwikkelen tot een hoogwaardige productie. Aan goede ideeën is bij Tonny nooit een gebrek. Terwijl sommige van deze ideeën zich lenen voor podcast, zijn andere meer geschikt voor TV/video producties. Daarnaast zijn sommige van onze formats ook interessant om internationaal uit te rollen. We zien nu al veel luisteraars bij onze zuiderburen dus dat is een goed begin.
Wat gaat Tonny Media in 2022 neerzetten?
We hebben nu zo'n 40 podcastproducties. We hopen dat nog met zo'n 20 formats uit te breiden. Het zou mooi zijn als daar ook een TV productie bij zit en eentje in het buitenland.
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie