Aldiana Radio in Noord-Holland via DAB+ gestart
26-11-2020 07:45:00 | Door: David de Jong | hits: 335 | Tags:

Een Nederlandse versie van Aldiana Radio is van start gegaan via regionale multiplexen in Noord-Holland in de regio's Zaanstad, Haarlem en Alkmaar. De radiozender wil met de slogan The Family Station het familiegevoel meegeven.

Het radiostation is een initiatief van The Broadcast House, een producent van branded en targeted content. Aldiana is een Duitse tour- en hoteloperator die 10 resorts heeft in Europa en Afrika met sport- en welnessfaciliteiten. Aldiana is sinds oktober 2020 voor 50 procent in handen van Der Touristik van de REWE Group. De Nederlandse holding van Hans Kortlevens (BBH Investments, tot voor kort LMEY Investments) heeft de overige 50 procent in handen. BBH Investments is ook de eigenaar van The Broadcast House. In Nederland is het merk Aldiana niet actief.

In Duitsland is het bedrijf onder de naam Aldiana Radio sinds 2017 actief als zogeheten indoor radio waarbij de zender op de eigen resorts te horen is en er een veelvoud aan themazenders afhankelijk van de sfeer in de resorts ten gehore wordt gebracht. Daarbij wordt de merknaam Aldiana veelvuldig genoemd om merkbewustzijn bij klanten te vergroten. Het merk Aldiana bestaat sinds 1973 en werd in 2016 door Hans Kortlevens overgenomen.

In Nederland is het de bedoeling met Aldiana Radio het hele gezin bedienen. De zender kent daarbij ook gepresenteerde programma's met Nick Velderman, Barry Brand, Dennis van Leeuwen en Peter Hanegraaf. De radiozender is ook op internet en met een app actief.

Nick Kallenbach (als dj bekend onder het pseudoniem Nick Velderman), algemeen directeur van Aldiana Radio en The Broadcast House: "We maken sinds enkele jaren voor Aldiana een Duitse versie van Aldiana Radio die in de resorts van Aldiana te horen is. Daar komen geen presentatoren aan te pas, maar is non-stop muziek te horen. Via Mood Sense maken we tientallen non stopzenders zodat bij de juiste sfeer de juiste muziek te horen is. In Nederland willen we dat het merk Aldiana gaat leven. Met hetzelfde gevoel: een familiegevoel, voor ieder wat. We zijn het gestart vanuit een idee dat het goedkoop is om dit te maken en de uitzending via DAB+ via de lokaal-regionale multiplexen goed koop is. We kijken hoe het gaat, de vergunningen lopen tot september 2022. Vergeleken met ons is Jumbo Radio veel duurder opgezet. Wij kunnen bovendien profiteren van bestaande faciliteiten bij the Broadcast House. Het idee is met de DAB+ muxen dat we grofweg in het gebied rond Alkmaar, Zaanstad en Haarlem te horen zijn, grofweg het gebied van de A9 en A7 tot aan de strand. We schatten in dat als 20 procent van de mensen een DAB+ radio heeft, circa 500.000 mensen ons kan ontvangen. Dankzij de beginletter A van onze naam komen we gelijk in het lijstje bovenaan. We zijn deze uitzending vooral als een proef gestart en hopen er inkomsten mee te genereren. Ook kijken we naar uitbreiding van ons dekkingsgebied indien mogelijk. Je ziet dat er dankzij de lokaal/regionale multiplexen allerlei stations ineens erop uitzenden dankzij de laagdrempeligheid ervan."

Hans Kortlevens was samen met Henk Zeeman van 2013 tot 2018 eigenaar van Wild FM.

www.aldianaradio.nl
www.aldianaradio.eu
www.aldiana.com
www.lmeyinvestments.com
www.thebroadcasthouse.nl
www.moodsense.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie