
Deens podcastbedrijf Podimo neemt Dag en Nacht Media over
Het Deense podcastbedrijf Podimo heeft de Nederlandse podcastuitgever Dag en Nacht Media overgenomen. Dag en Nacht Media was eigendom van Vereniging Veronica (V-Ventures) onder voorzitterschap van Yoeri Albrecht, die 100 procent van de aandelen heeft verkocht. Hoeveel voor de overname is betaald is niet bekend gemaakt.
Dag en Nacht Media werd in 2015 opgericht door Tim de Gier en Anne Janssens. Zij zijn jeugdvrienden en werkten later samen op de webredactie van Vrij Nederland.
Elke maand worden er 8 miljoen afleveringen van Dag en Nacht-podcasts beluisterd in Nederland. Voorbeelden zijn de podcasts Man Man Man, Mr. Big, De Willem Podcast, Jong Beleggen, Alle Geschiedenis Ooit, Echt Gebeurd, De Rode Lantaarn, Moordcast, Een Podcast over Media (POM) en De Universiteit van Nederland. De reclameverkoop van de podcasts van Dag en Nacht Media wordt sinds november 2021 gedaan door Ad Alliance, het saleshuis van RTL Nederland, waarmee destijds een overeenkomst voor twee jaar is afgesloten. Die samenwerking blijft bestaan.
Tim de Gier, CEO van Dag en Nacht Media: "De podcastmarkt is ontzettend snel gegroeid de afgelopen jaren. Door de samenwerking met Podimo kunnen we nu het volume en de kwaliteit van onze podcasts verder opschroeven. Er zijn nog heel veel verhalen die we graag willen vertellen, maar waar we tot nu toe de middelen niet voor hadden. Podimo en Dag en Nacht hebben dezelfde missie: makers de mogelijkheden geven om geweldige podcasts te maken".
Morten Strunge, CEO van Podimo: "Dag en Nacht was de eerste serieuze podcastuitgever van Nederland, en ze zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de populairste podcasts. Tim en Anne hebben een team gebouwd van wereldklasse. Samen willen we in podcastmakers investeren om meer en nog betere podcasts te maken. Voor Dag en Nacht zal het voornamelijk business as usual blijven".
Podimo kondigt op dit moment niet aan welke podcasts van Dag en Nacht en andere podcastuitgevers exclusief beschikbaar zullen komen op haar platform. Podimo kondigde eerder aan eind maart 2022 te lanceren. Dit zal naar verwachting in april 2022 plaats vinden
De dienst bestaat in Denemarken, Latijns-Amerika, Duitsland, Spanje en Noorwegen en wil de Netflix worden voor podcasts. Het bedrijf deelt inkomsten met makers met wie het bedrijf exclusief werkt. Podimo vraagt 5 euro per maand voor een abonnement. De makers krijgen gezamenlijk de helft van de abonnementsinkomsten. Podimo werd in april 2019 opgericht door Morten Strunge, die eerder investeerde in Blendle en werkte voor de audiodienst Storytel. Alexander Klöpping is adviseur voor Podimo.
Podimo wil een grote collectie exclusieve reclamevrije podcasts en audioboeken aanbieden die nergens anders beschikbaar zijn. Met name chatcasts (talkshows) en podcasts over misdaad, opvoeden en relaties, zelfontwikkeling en geschiedenis zijn bijzonder populair. Podimo onderscheidt zich doordat zij onafhankelijke onderzoeksjournalistiek steunt.
Podimo haalde onlangs 80 miljoen dollar aan investeringen binnen om podcasts te produceren en populair podcasttalent aan de service te binden. De acquisitie van Dag en Nacht en de onlangs aangekondigde strategische samenwerking met Tonny Media zijn onderdeel van die strategie.
Richard Musch, voormalig hoofd Business Development Europa bij Netflix, gaat Podimo in Nederland leiden als country manager. Richard Musch: "In april zullen we beginnen met het aankondigen van de eerste Podimo original podcasts. De lancering van Podimo markeert een belangrijk moment voor de Nederlandse podcastmarkt. Voor het volwassen worden van de sector is het belangrijk dat podcasters niet afhankelijk zijn van adverteerders. Podimo biedt makers volledige creatieve vrijheid en daagt hen uit de grenzen op te zoeken. Voor consumenten betekent dat: meer geweldige podcasts om van te genieten."
Zie ook: Podimo wil eind maart 2022 in Nederland lanceren
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie