Digital Radio NL start campagne FM wordt DAB+. Ben jij al om?
22-03-2021 11:21:55 | Door: David de Jong | hits: 2381 | Tags:

Digital Radio NL is een campagne gestart onder de noemer FM wordt DAB+. Ben jij al om? Met de campagne willen de samenwerkende landelijke commerciële radiostations en de NPO-radiozenders de digitalisering van radio benadrukken.

Gemiddeld luisterde in 2020 24,6 procent van de luisteraars via internet en 11,2 procent via DAB+. Via de FM en via de kabel wordt door 56,7 procent van de luisteraars naar de radio geluisterd. Sinds 20 december moet elke in de Europese Unie verkochte auto een DAB+-radio heben. In Nederland zijn bijna 2,5 miljoen DAB+-radio’s verkocht.

Als het gebruik van FM onder de 30 procent zal zijn, willen partijen in onderling overleg een datum vaststellen waarop FM kan worden uitgeschakeld. Het is echter de regering die dit uiteindelijk bepaalt. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is naast de NPO en de Vereniging van Commerciele Radio deelnemer aan Digital Radio NL.

Eind 2021 is het de bedoeling dat een extra landelijke DAB+-multiplex in gebruik zal worden genomen met extra content. Ook zenden veel lokale omroepen inmiddels via DAB+ uit.

Paul Römer, voorzitter stuurgroep Digital Radio NL en Managing Director Radio en Televisie Talpa Network: “Het ligt in de lijn der verwachting dat in de komende 5 tot 8 jaar steeds meer luisteraars via digitale devices naar de radio gaan luisteren. Met deze nieuwe campagne die door alle stations wordt uitgezonden, maken we mensen hier steeds meer bewust van.”

De campagne zal naast radiocommercials op de deelnemende radiostations, ook vanaf 22 maart 2021 op televisie te zien zijn.

www.digitalradio.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie