Fictieve campagne toont kracht combinatie radio en buitenreclame aan
12-05-2020 16:06:00 | Door: Pie Kamau | hits: 1299 | Tags:

De campagne voor de fictieve Plankton Pannenkoek van Qmusic en JC Decaux heeft aangetoond dat radio en buitenreclame elkaar versterken. Al na één week herinnerde 39 procent van de Nederlanders zich de campagne, genereerde het tot dan toe onbekende product 9 procent merkbekendheid en werd de website door meer dan 30.000 mensen bezocht. Dat maakten de twee partijen bekend.

Eind februari was Nederland in de ban van de Plankton Pannenkoek, een lichtgevende pannenkoek met extra bouwstoffen. In de week van 18 t/m 25 februari waren de posters van Plankton Pannenkoek overal te zien in het digitale en analoge abri-netwerk van JCDecaux in 35 steden.

Tegelijkertijd liep er op Qmusic een landelijke radiocampagne van circa 10 commercials per dag. Het betrof echter een fictieve campagne van JCDecaux en Qmusic zelf. Het doel was om de effectiviteit van radiocampagnes (audio) in combinatie met buitenreclamecampagnes (visueel) te meten. 

Rob Beijersbergen, verkoopdirecteur Qmusic: "Deze fictieve campagne en het daarbij horende onderzoek van Mindshare toont feilloos aan dat radio en outdoor elkaar uitstekend aanvullen. Wat we eerder al goed konden beargumenteren, wordt nu ondersteund door harde feiten waar adverteerders en hun adviseurs plannen op kunnen baseren en successen mee kunnen behalen."

Bart de Vries, Commercieel Directeur JCDecaux: "De communicatieve en commerciële kracht van de gecombineerde inzet van buitenreclame en radio is ongeëvenaard: met een abricampagne zorg je in een week tijd voor een enorme bekendheid, die door radio wordt versterkt. De case met de Plankton Pannenkoek bewijst dit maar weer eens, want in 1 week een merkbekendheid geven van 9 procent aan een product dat niemand kent en dat nergens te koop is, is echt jaloersmakend."

Effectmeting (doelgroep 20-49 jaar):

  • Campagneherkenning: 39 procent (bij contact zowel Radio als OOH: 52 procent)
  • Boodschapherkenning: 30 procent (bij contact met zowel Radio als OOH: 43 procent)
  • Geholpen merkbekendheid: 9 procent     (bij contact met zowel Radio als OOH: 16procent)

Google Analytics:

  • Website bezoek www.planktonpannenkoek.nl (uniek): 30.000+ personen
  • Het merendeel (77 procent) van de website bezoeken is uitgevoerd op mobiele apparaten of tablets (op weekdagen 73 procent, in het weekend 94 procent)

qmusic.nl
www.jcdecaux.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie