[Luistercijfers] Radio 10 en Qmusic blijven hard doorgroeien
18-09-2018 11:01:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 4822 | Tags:

Radio 10 was en blijft de sensatie op de radiomarkt. In de periode JulAug18 was het marktaandeel van Radio 10 8,8 procent, tegen 6,4 procent een jaar eerder. Dat is een groei van 37,5 procent. Radio 10 stapelt record op record en is nu groter dan ORN en Radio 1 en bijna even groot als Sky Radio.

Ook in de kerndoelgroep 30-59 jaar verbreekt de zender opnieuw een luistercijferrecord met een aandeel van 10,6 procent. Radio 10 stijgt hierdoor binnen deze doelgroep naar de vierde positie van radiozenders in Nederland.

Roland Snoeijer, radio director Radio 10: "Het hele team is ontzettend trots dat we het hoogste marktaandeel in 18 jaar tijd hebben gescoord deze zomer! We waren dan ook volop bezig voor luisteraars met onder andere de 80's Top 810, de Somertijd BBQ en het Weekend van de Zomerhits. Met de vervroegde start van Gerard Ekdom eind augustus kunnen we ons geen mooier begin bedenken richting het najaar."

Qmusic komt uit een mindere periode maar is zich aan het herstellen. Marktaandeel kwam in JulAug18 uit op 9,4 procent, een groei van 19 procent. In de doelgroep 20-49 realiseerde Qmusic een marktaandeel van 14,5 procent, wat het hoogste marktaandeel betekent voor de JulAug meting sinds 2014.

Zendermanager Dave Minneboo: "We zijn heel tevreden met opnieuw positieve resultaten. We hebben de tweede positie weten te versterken en kunnen concluderen dat het radiospel Het Geluid onverminderd populair blijft. Daarnaast hebben we ons tijdens de warme dagen weten te onderscheiden met de Top 500 van de Zomer, waarbij luisteraars zelf de lijst van beste zomerhits samenstellen."

Radio 538 blijft marktleider met een marktaandeel van 11,5 procent maar zag het marktaandeel wel met 6,5 procent teruglopen. Nummer 2 Radio verloor marktaandeel ten opzichte van JunJul18 maar pluste 5 procent ten opzichte van vorig jaar.

Veronica blijft het moeilijk houden. De zender zag het marktaandeel met 21,4 procent dalen. Nog veel harder slonk het marktaandeel van 3FM: daar ging 40,9 procent vanaf. Het marktaandeel van 3FM daalde van 11,8 procent in Dec13Jan14 naar 2,6 procent in JulAug18.


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie