[Luistercijfers] Radio 2 en Radio 10 behalen historische record marktaandelen
23-01-2018 10:16:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2439 | Tags:

December zit in de luistercijfers en dat betekent dat we zijn toegekomen aan de jaarlijkse disruptie met betrekking tot de radiozendermarktaandelen.

Radio 2 pakt ieder jaar meer uit met de Top 2000, een crossmediaal megasucces op radio, televisie en online. Radio 2 realiseerde in NovDec17 een marktaandeel van 15,9 procent. In de afgelopen jaren is het nooit voorgekomen dat een radiozender een marktaandeel realiseerde boven de 15 procent. En een blik op de grafiek leert dat Radio 2 het in DecJan altijd nog beter doet dus is het nu een maand wachten en dan wordt de 16 procent-grens geslecht. Goed idee: Stuur de Top 2000 in voor de Cross Media Awards.

Radio 10 zette ook een indrukwekkend record neer. Het marktaandeel steeg met 2,5 procentpunt tot 7,8 procent, een groei van een duizelingwekkende 47,2 procent. De opmars van Radio 10 is onmiskenbaar, het marktaandeel in NovDec17 was 129 procent hoger dan in NovDev13.

De drie radiozenders die zich in december nadrukkelijk manifesteren, scoren door de jaren heen verschillend. Het succes van de Top 2000 van Radio 2 is evident. Sky Radio, The Christmas Station, handhaaft zich en 3FM is met Serious Request sinds december 2014 in een vrije val gekomen waarvan het einde nog niet in zicht is.

Opvallend is het slechte presteren van Radio Veronica. Iedereen zou nu toch wel moeten weten dat Giel Beelen daar is geland. De marketinginspanningen zijn niet gering maar goede resultaten laten nog op zich wachten; het marktaandeel van Radio Veronica zakte in NovDec17 met 9,3 procent. Ook flinke minnen voor 100%NL (-18,2%), Qmusic (-12,9%) en E Power Radio (-8,8%).

Marktleider Radio 538 hield zich goed staande en zag het marktaandeel met 2,8 procent groeien.

De mindere score van Radio Veronica werd ruimschots gecompenseerd door de cijfers van Radio 538, Sky Radio en Radio 10; Talpa Radiop behaalde in NovDec17 een record marktaandeel van 33,3 procent, waarmee de radiogroep exact een derde van de markt in handen heeft.

Menno Koningsberger, Algemeen Directeur Talpa Radio: "De vier stations hebben in hun eerste jaar onder één dak samen het hoogste marktaandeel ooit behaald met 40 procent in de doelgroep 15-59 jaar. Voor de toekomst van Talpa Radio staat centraal dat we verder bouwen aan onze sterke merken, investeren in digitale innovatie en de interactie zoeken met onze luisteraars. We zetten in op alle distributieplatformen, zoals DAB+ en de apps van de radiomerken. Het gemiddelde marktaandeel van 538 in 2017 komt uit op 12,1 procent in de doelgroep 10+, dit is het hoogste gemiddelde in het 25-jarig bestaan van de zender. Het zomeraandeel van 13,2 procent in 10+ in de maanden juni-juli was het hoogste ooit van de zender. In de doelgroep 20-49 jaar haalt 538 ook een recordmarktaandeel over het jaar:18,3 procent. Verschillende grote events zetten de toon in 2017, 538 zond uit vanaf verrassende locaties en luisteraars reageerden massaal op de stationsacties."

Lees ons interview met Menno Koningsberger hier


www.nationaalluisteronderzoek.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie