[Luistercijfers] Radio 2 haalt uit met de Top 2000
23-01-2019 22:19:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2409 | Tags:

Jaar na jaar haalt Radio 2 steeds hogere scores met de Top 2000. In 2017 was het niet gewoon weer wat meer maar een reuzensprong. Het marktaandeel van Radio 2 in NovDec17 sprong van 13,9 naar 15,9 procent - een groei van 14 procent.

De vraag was of er dit jaar - met hardnekkig tegengas van andere stations die ook steeds nadrukkelijker met een eigen decemberlijst komen - na die sprong van vorig jaar nóg weer een stijging in zit. Antwoord: ja hoor. Het marktaandeel van Radio 2 steeg in NovDec18 naar 16,9 procent, een stijging van 6,3 procent. En dan moet Dec18Jan19 nog komen. Een blik op de grafiek leert al snel  dat dat een marktaandeel van tegen de 18 procent gaat worden - een ongekende recordhoogte.

De Top 2000 van Radio 2 leert hoe succesvol crossmedia kan zijn: radio blijft het hart maar de Top 2000 is overal: het is televisie, het is online, het is een event - in 2018 bezocht een record-aantal van 32.000 mensen het Top 2000 Café in Beeld en Geluid.

Radio 2 is met een gemiddeld luistertijdaandeel van 12,7 procent de best beluisterde radiozender van Nederland in 2018. De publieke zender groeit ten opzichte van 2017 ruim 10 procent en behaalt hiermee het hoogste cijfer sinds 1992.
 
Het totale luistertijdaandeel van Radio 1, 2, 4, 5 en NPO 3FM is eveneens gestegen: van 29,2 procent in 2017 naar 29,8 procent in 2018. Radio 5 behaalt met een luistertijdaandeel van 4 procent het hoogste jaarcijfer ooit. NPO Radio 4 heeft met 2,4 procent het beste jaargemiddelde sinds 1994. Ook Radio 1 groeit ten opzichte van 2017 en komt uit op 7,9 procent. NPO 3FM behaalt over 2018 een gemiddeld luistertijdaandeel van 2,8, dat was het laagste ooit.

Jurre Bosman, directeur Audio NPO: "We zijn onze circa 5,8 miljoen wekelijkse luisteraars dankbaar dat ze op alle mogelijke manieren blijven afstemmen op onze zenders. Naast de FM en de kabel zijn dat steeds vaker onze apps en DAB+. Daarbij zijn we extra trots op NPO Radio 2, het afgelopen jaar de best beluisterde radiozender van Nederland. In 2019 blijven we het publieke audio-aanbod verder ontwikkelen. Zo komt bij verschillende zenders een groot aantal nieuwe podcasts beschikbaar."

Ook goede cijfers zijn er voor Qmusic. De Persgroep zender is zich de afgelopen maanden aan het verdapperen. NovDec18 leverde een 13,5 procent hoger marktaandeel op.

Dave Minneboo, zendermanager bij Qmusic: "We zijn heel tevreden over de luistercijfers, die een mooie stijging tonen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. We zitten ongeveer op hetzelfde niveau van twee jaar geleden, wat een recordjaar was voor Qmusic. December is in het radiolandschap traditioneel een vreemde eend in de bijt met de kerst, hitlijsten en dit jaar ook het vertrek van een radio-icoon. We zijn dit jaar goed begonnen met Het Geluid en kijken ernaar uit onze positie te verstevigen."

Er was ook een mooie plus voor 100%NL, dat het marktaandeel met 18,5 procent zag groeien.

De sterkste groei werd gerealiseerd door Radio 10, dat een onstuitbare opmars maakt. Het marktaandeel steeg in NovDec18 met 26,9 procent.

Daar staat tegenover dat de andere Talpa Radio zenders het minder goed deden. Radio Veronica (15,3%), Radio 538 (-5,5%) en Sky Radio (-4,7%) deden de groei van Radio 10 grotendeel teniet maar niet helemaal: het marktaandeel van Talpa Radio steeg van 33,3 naar 33,7 procent.

Het gezamenlijk marktaandeel van de zenders van Talpa Network - Radio in de doelgroep 20-49 jaar is gestegen naar 43,1 procent. Dit is het hoogste marktaandeel sinds het samengaan van de zenders. Sinds de start van Talpa Radio in 2017 is het aandeel in de doelgroep 20-49 jaar gegroeid met 12,5 procent. Het bereik groeide naar 7,6 miljoen unieke luisteraars (10+).

De radiozenders van ORN leverden 17,4 procent aan marktaandeel in en aan de lijdensweg van 3FM (-42,5%) komt maar geen eind.

www.nationaalluisteronderzoek.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie