[Luistercijfers] Radio 538 maakt verlies Edwin Evers in halfjaar goed
30-07-2019 12:13:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3145 | Tags:

Nadat Edwin Evers per 1 januari vertrok bij Radio 538, werd er een gat in het marktaandeel geslagen. In JanFeb19 was het marktaandeel van Radio 538 10,5 procent, dat was 2,1 procentpunt lager dan in JanFeb18, een daling van 16,7 procent.

In MeiJuni19 is gat alweer gevuld; marktaandeel was 11,5 procent, slechts een fractie - 0,1 procentpunt - lager dan MeiJuni18.

In termen van marktaandeel blijft Radio 2 marktleider met een marktaandeel van 12 procent, als het gaat om weekbereik dan blijft Radio 538 ruimschoots op nummer 1 staan met een weekbereik van 3,4 miljoen mensen - een plus van 30.000 mensen, gevolgd door Sky Radio (2,9 miljoen) en Qmusic (2,8) met Radio 2 op plaats 4 (2,6 miljoen).

Opmerkelijk cijfer: het weekbereik van radio groeit in MeiJun19 met een kwart miljoen mensen tot 13,1 miljoen.

Radio 10 (+23,8%) en Qmusic (+9,2%) trekken de groei van afgelopen maanden door. Epower (-19,7%), 100%NL (-12,8%), Sky Radio (-12,6%) en 3FM (-10,0%) staan onder druk.

Qmusic realiseert een record marktaandeel voor de periode MeiJun. Dave Minneboo, Programmadirecteur Qmusic: "Qmusic de enige grote radiozender die in de doelgroep 20-49 jaar een stijging noteert ten opzichte van zowel vorig jaar als de vorige meting. Het station groeit van 13,8 procent in dezelfde periode vorig jaar, naar 15,3 procent marktaandeel in mei-juni 2019. Dit is een stijging van 11 procent. Qmusic loopt hiermee stevig in op de marktleider. In het eerste half jaar van 2019 groeit de ochtendshow van Mattie & Marieke 27 procent ten opzichte van het eerste half jaar in 2018. In de middag scoort de show van Domien Verschuuren een marktaandeel van 16 procent, dat is een groei van 17 procent. Nooit eerder deed de middagshow het zo goed. We zijn ontzettend trots op deze mooie cijfers. We waren al overtuigd van de weg die we waren ingeslagen en het is goed om te zien dat de cijfers dit ondersteunen. Mattie & Marieke, Domien en de Top40 weten luisteraars aan zich te binden. En met verschillende acties, zoals onze traditionele Foute Maand, hebben we nu een recordmeting te pakken voor deze periode."

SLAM! laat drie maanden op rij groei in marktaandeel zien. Anton van Lieshout, station director SLAM!: "De zender wint terrein bij mannelijke luisteraars in de leeftijdscategorie 20-34, zij zijn fors langer gaan luisteren. De gemiddelde luistertijd steeg van 1 uur en 49 minuten per dag vorig jaar naar 2 uur en 46 minuten in de meest recente meting. Dat is een groei van 52 procent. Daarmee staat het marktaandeel in deze specifieke doelgroep op 3,7 procent.  SLAM! biedt de lekkerste playlist wanneer de zon begint te schijnen en het festivalseizoen van start gaat. We hebben de afgelopen periode kritisch gekeken naar onze playlist en deze aangescherpt. Met weinig gelul en een gevarieerde muziekmix is SLAM! de lekkerste zender voor op de werkvloer. Natuurlijk met de energie van dance- en poptracks die de luisteraars van ons gewend zijn. Dat we daar de effecten van zien in onze luistertijd is fantastisch!”

Met 64 procent vrouwelijke luisteraars, is 100% NL het meest vrouwelijke radiostation van Nederland, voor Sky Radio (59%) en Qmusic (55%). Martijn Zuurveen, station director 100% NL: “De Nederlandse muziek zit al een tijdje in de lift. Artiesten als Maan, Nielson, Davina Michelle en Suzan & Freek zijn ongekend populair en scoren hit na hit, dat zien we terug in de luistercijfers. Dat we nu het meest vrouwelijke radiostation van Nederland zijn, is fantastisch en daar ben ik ongelooflijk trots op.”

www.nationaalluisteronderzoek.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie