
NLO stelt lancering NMO-luisteronderzoek uit
Het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) heeft in overleg met zijn onderzoekspartners Ipsos en Kantar besloten de lancering van het NMO-luisteronderzoek uit te stellen tot later dit jaar. Dit heeft te maken met de moeizame werving van deelnemende panelladen. Een andere lanceer datum is er nog niet.
De gegeven extra tijd stelt de onderzoeksbureaus in de gelegenheid om voor het een volledig panel op te bouwen. Zodra de opbouw van het representatieve panel gereed is, wordt de radiomarkt voorzien van robuuste luistercijfers.
NMO staat voor Nationaal Media Onderzoek waarin alle media-onderzoeken (van de Stichting Kijkonderzoek, Nationaal Luister Onderzoek, Nationaal Onderzoek Multimedia en de Verenigde Internet Exploitanten), gebundeld zullen worden. Een datum is niet bekend gemaakt en is volgens NLO-directeur Frans Kok nog niet aan te geven. Het televisie-onderzoek zal naar verwachting wel omstreeks juli starten bij NMO. Het bereiksonderzoek voor print en online tijdschriften is inmiddels gestart..
NLO heeft het contract voor het huidige luisteronderzoek dat door GFK wordt uitgevoerd, verlengd tot eind 2022. Zodra het NMO-luisteronderzoek van start zal gaan, stoppen de rapportages van de tweemaandelijkse cijfers die NLO thans rapporteert. De bedoeling is met het NMO-luisteronderzoek op weekniveau te gaan rapporteren en met informatie op programmaniveau te komen.
NMO Multimedia Panel
Het luisteronderzoek maakt deel uit van het NMO Multimedia Panel dat de currencies van tv, radio en online media voedt. Het panel voldoet aan de hoogste internationale normen voor ontwerp, gegevensverzameling en -verwerking en zal bestaan uit 3500 personen, die allen worden uitgerust met de Ipsos' MediaCell-meetapp. Uit de eerste bevindingen blijkt dat het onboardingsproces en het vervolgens vasthouden van panelleden die gebruikmaken van de Ipsos-technologie langzamer verloopt dan verwacht.
Reden daarvoor is dat bij de wervaring van random personen, deze lastiger over te halen zijn mee te doen dan het huidige luisteronderzoek. Aanmelden kan niet omdat dan de representativiteit in het geding is. Panelleden moeten toestaan dat alle geluiden uit hun leven continu worden gemonitored waarbij uiteindelijk alleen de meetbare geluiden met media worden gebruikt.
Volgens Frans Kok zijn er bij sommigen daartoe twijfels over privacy die - alhoewel de onderzoeksbureaus die garanderen - moeilijker weg te nemen zijn. Overigens is het net als het huidige onderzoek lastiger om jongeren, lager opgeleiden en mensen met een migratie-achtergrond uit grote steden te werven.
Innovatieve methode
Irena Petric, Service Line Lead Audience Measurement van Ipsos Nederland: “We bouwen aan een onderzoek met een heel nieuwe manier van meten. Een innovatieve methode waarbij de adoptie in de Nederlandse markt ons voor nieuwe uitdagingen heeft gesteld, onder andere ten aanzien van de installatie en het onboarden van deelnemers.”
Jonathan Brown, Managing Director van Kantar Media Nederland: “We werken nauw samen met NLO en haar partners aan de cocreatie van de geïntegreerde mediameting. We implementeren uitgebreide wervingsmethoden en verbeterde communicatie om de acceptatie van de Ipsos MediaCell-technologie onder het panel te versnellen. Hierbij kijken we uit naar een situatie waarin de data binnenkort worden vrijgegeven, zodat we met de industrie kunnen samenwerken om de dienst verder te verbeteren en te ontwikkelen."
MediaCell+-app
Het NMO-luisteronderzoek is gebaseerd op een hybride meetmethode waarbij de kern bestaat uit een meting via een smartphone-app. Hiervoor wordt de MediaCell+ app van Ipsos gebruikt die passief het luistergedrag op alle apparaten en platforms meet. Kantar draagt zorg voor de werving van panelleden. De metingen in het NMO Multimedia Panel leveren naast de radio-currency, ook inzicht in het online gedrag op de smartphone en zullen bovendien een aanvulling zijn op de kijkcijfers.
Het aantal actieve panelleden is inmiddels groot genoeg om alle inhoudelijke voorbereidingen te treffen die ook nodig zijn om te komen tot luistercijfers. Er wordt inmiddels schaduw gedraaid en de eerste data worden geanalyseerd. Wanneer het NMO Multimedia Panel volledig en stabiel is, zal de transitie naar de nieuwe currency gemaakt kunnen worden.
www.nationaalluisteronderzoek.nl
www.nationaalmediaonderzoek.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie