
NPO gaat in zee met het Wereld Natuur Fonds voor NPO 3FM Serious Request
De NPO gaat in zee met het Wereld Natuur Fonds (WWF) voor NPO 3FM Serious Request. Sinds de start van Serious Request in 2004 was het Rode Kruis verbonden met de actie. In 2020 is besloten te stoppen met het Rode Kruis en heeft de NPO partijen benaderd met de vraag of ze bereid zijn partner te worden van de actie. WWF Nederland is daarop ingegaan en wil via de zender een jongere doelgroep bereiken.
De bedoeling is dat in de week voor kerst NPO 3FM zoveel mogeljik geld inzamelt voor het WWF. Het exacte doel en welke dj's in actie komen wordt later bekendgemaakt. Serious Request 2021 zal in Amersfoort worden georganiseerd. NPO 3FM heeft te maken met flink gedaalde luistercijfers. De luistercijfers van de meetperiode december 2020/januari 2021 waarin de laatste Serious Request werd uitgezonden, waren een historisch dieptepunt met 1,9 procent marktaandeel. De opbrengst van de actie (1,6 miljoen euro) was een fractie van wat de opbrengst in de hoogtijdagen was. De editie in 2020 was een editie zonder publiek. Ook de editie 2019 met publiek scoorde niet goed. De bedoeling is dat de 2021-editie wel weer met publiek zal zijn.
WWF Nederland zegt desgevraagd dat het benaderd is door de NPO vanwege het thema duurzaamheid en klimaat. In tegenstelling tot het Rode Kruis is WWF Nederland niet door heel Nederland vertegenwoordigd met lokale afdelingen, maar het is wel de bedoeling dat de actie overal wordt gevoerd. Over de mindere luistercijfers van NPO 3FM stelt WWF Nederland desgevraagd dat als de best beluisterde radiozender NPO Radio 2 acties voor het goede doel zou organiseren, WWF Nederland daar graag aan deelneemt.
WWF Nederland zal de actie net als het Rode Kruis achteraf verantwoorden en zegt sowieso met elke donatie blij te zijn.
Sharid Alles-Uppelschoten, zendermanager NPO 3FM: "Het klimaat is een flinke bron van zorg voor heel veel mensen en leeft enorm bij de 3FM-community. Het was voor ons dan ook logisch om voor een partner te gaan die zich met de thema’s klimaat en natuur bezighoudt. En met wie kan dat beter dan met het WWF? WWF heeft een lange, indrukwekkende geschiedenis en doet ontzettend goed werk. We zijn blij dat ze onze partner worden en ik kijk enorm uit naar de samenwerking. We zijn ervan overtuigd dat dit gaat leiden tot een hartverwarmende actie waarin Nederland samenkomt om de wereld net wat mooier te maken."
Wendy Wingelaar, Chief Marketing Officer bij WWF Nederland: “We zijn ongelooflijk trots op de samenwerking tussen 3FM Serious Request en het Wereld Natuur Fonds. We zijn er van overtuigd dat dit een fantastische match is! We zien dat mensen, jong en oud, zich in toenemende mate zorgen maken over het klimaat, de natuur en de planeet. Met 3FM, en samen met iedereen in Nederland, komen we in actie voor onze leefomgeving. Voor een gezonde toekomst zijn wij afhankelijk van natuur, sterker nog we zijn er onderdeel van!”
www.npo3fm.nl
www.wwf.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie