[Onderzoek] Markteffect: lichte stijging aantal luisteraars podcasts, maar intensivititeit neemt af
22-12-2021 13:05:00 | Door: David de Jong | hits: 1941 | Tags:

Er is een lichte stijging in het aantal luisteraars naar podcasts, maar de intensiviteit neemt af. 46 procent van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcast. Dat komt neer op 6,4 miljoen luisteraars. Dit was 44 procent in mei 2021. Men luistert gemiddeld wekelijks 100 minuten naar podcasts. Dit was 137 minuten in mei 2021. Onder hoogopgeleiden is de stijging het hoogst, namelijk van 56 procent naar 69 procent. De populairste categorieën om te beluisteren, blijken net als in mei 2021 nieuws & politiek (27 procent) en verhalen (23 procent).

Dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor van Markteffect, dat in december 2021 de zesde meting uitvoerde. Het onderzoek spitst zich toe op de ontwikkeling en populariteit van podcasts in Nederland. Het aanbod van te beluisteren podcasts blijft stijgen en gezien de populariteit van het medium is dat goed te verklaren.

Veranderend luistergedrag

Het onderzoek toont aan dat er een aantal veranderingen te constateren zijn rondom het luister- en kijkgedrag van podcasts. Er is een lichte stijging in aantal luisteraars te constateren in vergelijking met de vorige meting in mei 2021.

Het aantal verschillende podcasts dat men luistert daalde (naar 4 in plaats van 5). Ook lijkt de populariteit van het kijken naar podcasts te dalen. Daar waar in mei nog 25 procent aangaf regelmatig te kijken, is dat nu nog 15 procent van de podcastluisteraars. Het percentage dat af en toe of zelden kijkt, stijgt licht.

Michael Petit, marketingmanager bij Markteffect: “Het aantal te beluisteren podcasts blijft hard stijgen en letterlijk voor iedereen is er wat wils. De ontwikkeling is de afgelopen jaren zo hard gegaan, dat het voor veel luisteraars ook zoeken was naar wat ze nu echt leuk vinden en waar ze langere tijd naar willen blijven luisteren. Ook in de open antwoorden zien we dat terug. De regelmatige luisteraars hebben vaak een vast aantal podcasts die zij luisteren (meestal 2-3) en vullen dat wisselend af met podcast die zij graag willen uitproberen of incidenteel luisteren. Het aanbod is groot, dus als producent is het belangrijk om de luisteraars betrokken te houden bij je podcast.’’

Toekomstige ontwikkelingen

Wanneer er vooruit gekeken wordt, is de verwachting dat het aantal luisteraars stabiel zal blijven. Het onderzoek laat zien dat ongeveer evenveel luisteraars verwachten minder te gaan luisteren als meer te gaan luisteren. Van de niet-luisteraars verwacht zo’n 5 procent wel te gaan luisteren.

Het volledige onderzoek is hier te vinden.

www.markteffect.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie