Podcastfans zijn vaker gaan luisteren
06-10-2020 12:57:48 | Door: Saskia van Weert | hits: 588 | Tags:

Bijna een op de vijf consumenten geeft aan dat tijdens de lockdown dit voorjaar hun luistergedrag compleet is veranderd. Twee derde van de podcast luisteraars geeft aan in die periode meer podcasts te zijn gaan luisteren.

Dat blijkt uit het Online Radio en Podcast Onderzoek 2020 van de verenigde-Online Radiostations (v-OR), uitgevoerd door onderzoeksbureau DVJ Insights verricht onder 501 Nederlandse consumenten.

Net als vorig jaar stelt bijna de helft van de respondenten, die naar podcasts/online radio luisteren,  minder reguliere radio te luisteren vanwege podcasts en online radio. Driekwart denkt ook dat online audiovormen belangrijke media worden of al zijn.

Ouderwets

Opvallend is ook dat 32 procent van de respondenten aangeeft dat door de komst van de nieuwe audio-vormen zij de reguliere audio-vormen als ouderwets zien. In de nieuwe onderzoekscijfers blijkt ook dat reguliere radio geassocieerd wordt met termen gezellig, makkelijk en muziek, maar ook de term reclame als negatieve associatie bij veel consumenten naar voren komt.

Uit het onderzoek blijkt verder dat alle online audiovormen, waaronder online radio, on-demand streaming diensten (vooral Spotify en YouTube) en podcasts een groei laten zien ten opzichte van 2019. Online radio wordt door 35 procent van de consumenten gebruikt, on-demand streamingplatforms door 44 procent en podcasts door 17 procent.

Reclame in podcasts

Reclameboodschappen zijn voor de meeste (online) radiostations en podcasts de belangrijkste inkomstenbronnen. 41 procent ergert zich niet aan reclameboodschappen in (online) radioprogramma's en podcasts en snappen dat het nodig (dit was vorig jaar 35 procent). Een derde van de respondenten zapt weg bij een reclameboodschap en 21 procent kiest bewust voor een audiomedium zonder reclame, zoals Apple Music of Spotify premium.

Opvallend is dat 61 procent er voor open staat als geen reclameblokken meer worden ingezet, maar reclame als branded content in de (online) radioprogramma's of podcast worden vermengd. Relevantie is hierbij wel belangrijk volgens de respondenten. 40 procent is bereid om te betalen voor een reclamevrij (online) radiostation of podcast. Daarnaast geeft 17 procent aan dat dit afhankelijk is van het tarief.

www.dvj-insights.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie