
Qmusic, Joe en Nostalgie (DPG Media en Mediahuis) houden landelijke FM-frequenties in Vlaanderen
De DPG Media-radiozenders Qmusic en Joe behouden in Vlaanderen (en Brussel) hun landelijke FM-radiofrequenties. Ook de Mediahuis-zender Nostalgie houdt zijn landelijke FM-netwerk. Dit heeft de Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) besloten. Studio 100 die ook radioplannen had onder de zendernaam Spring, krijgt geen frequenties. De licenties worden afgegeven voor de periode van 1 januari 2023 tot 1 januari 2028. De Vlaamse regering kan de licentie daarna met nog eens 3 jaar verlengen tot 1 januari 2031.
In Nederland is DPG Media met Qmusic via FM, DAB+ en online actief; het merk Joe wordt in Nederland alleen online aangeboden. Mediahuis is in Nederland met de landelijke zender Sublime actief.
De Vlaamse regering organiseerde een zogenaamde beauty contest waarbij iedere geïnteresseerde partij die een FM-licentie wenste voor de komende 5 jaar, een inhoudelijk voorstel tot erkenning kon indienen met de plannen voor de komende jaren. De ontvankelijk bevonden dossiers werden vervolgens onderworpen aan een inhoudelijk en kwalitatief onderzoek door een jury en (publieks)onderzoeken.
Qmusic en Joe (inclusief voorganger 4FM) zenden sinds november 2001 uit via landelijke FM-netten toen die werden open gesteld voor private partijen. Nostalgie Vlaanderen gebruikt het derde landelijke FM-net dat in Vlaanderen in 2008 werd verdeeld. Voor 2001 had de VRT een (semi)monopolie op landelijke radio.
Scores beauty contest
Qmusic kreeg 94 procent, Joe 92 procent en Nostagie 80 procent in een puntentelling. Studio 100, dat ook een radiostation wilde starten, ving bot met 75 procent. Het bedrijf zal niet via internet en DAB+ starten, zo heeft de onderneming bekend gemaakt. Wel is het bedrijf actief met non-stop audiokanalen onder de naam 100 Crooners.
Qmusic behaalde op het onderdeel businessplan 96 procent, Joe 96 procent en Nostalgie 81 procent. Studio 100 maar 67 procent. In Vlaanderen is Joe de zender die zich richt op liefhebbers van muziek van de jaren ’80, ’90, ’00 en nu. Ook Nostalgie richt zich op minder recente muziek en is onderdeel van Mediahuis.
Studio 100 wilde met de op te zetten zender Spring een radiozender met nieuws, actualiteiten, talkradio, humor en amusement brengen met minstens 50 procent gesproken woord. In franstalig België zijn zenders als Bel RTL en de publieke zender RTBF La Première een succes. Ook in frankrijk weten zenders als RTL, RMC en Europe 1 goede cijfers te behalen.
Hans Bourlon, CEO en mede-oprichter van Studio 100 bekritiseerd de Vlaamse regering die in zijn optiek met de verdelingswijze nieuwkomers geen kans gaf, omdat bestaande spelers met bekende namen en een herkenbaar geluid werken en dit bij het publiek bekend is. Ten behoeve van een meting bij het publiek moest Studio 100 het doen met proefuitzendingen die werden gemeten. Doordat het een nog niet bestaand project is, staan nieuwkomers daarbij in zijn optiek altijd op een achterstand met de gekozen systematiek. Uitzendingen via alleen DAB+ en internet zijn volgens Hans Bourlon voor het project van de radiozender Spring niet levensvatbaar op dit moment omdat 60 procent van de beluistering in Vlaanderen via FM gebeurt.
Zenders in Vlaanderen
Naast de landelijke radiozenders zijn er in Vlaanderen regionale netwerkzenders waaronder NRJ Vlaanderen (participatie Mediahuis), Stadsradio Vlaanderen en Topradio. De DAB+-frequenties waarop Qmusic, Joe en Nostalgie ook te horen zijn, staan los van de FM-verdeling. De publieke omroep VRT heeft 5 landelijke FM-netten (Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel en MNM)
Dirk Lodewyckx, algemeen directeur radio, tv en streaming bij DPG Media België: "Dat Qmusic en Joe een FM-licentie krijgen voor de komende 5 jaar is geweldig nieuws. Niet alleen voor alle betrokken collega's maar ook en vooral voor onze meer dan 2 miljoen luisteraars. De voorbije jaren hebben we al heel veel geïnvesteerd in de digitalisering van het medium radio. De toekomst van radio is sowieso digitaal, maar iedereen begrijpt hoe belangrijk een FM-frequentie is om die digitale succesvol te kunnen maken. Ik ben bijzonder trots op alle radiomedewerkers die Vlaanderen dagelijks weten te verbinden, ontroeren en verrassen. Deze licenties zijn dan ook een mooie erkenning voor hun fantastische drive en talent.”
Steve Van den Audenaerde, Director Audio Business & On Demand bij DPG Media: “Dat een onafhankelijke jury aan de basis ligt van deze beslissing is een mooie waardering van het werk dat we de afgelopen 20 jaar geleverd hebben, maar vooral ook een bekroning van het toekomstplan dat we hebben uitgewerkt. Hierin staat de verdere digitalisering van radio centraal. Met themazenders en streams, via DAB+ en online, gaan we ons aanbod immers verder verbreden. Met podcasts en audio on demand breiden we onze content stevig uit. En door innovatie en creatie samen te brengen zullen we radio in Vlaanderen nog sneller de digitale toekomst kunnen inloodsen, maar daarvoor hebben we de megafoon die FM vandaag nog altijd is broodnodig. Als tweede grootste radiostation van Vlaanderen gaan we al onze luisteraars en adverteerders de volgende jaren kunnen blijven omarmen, zowel op FM als digitaal, en daar hebben we héél veel goesting in.”
Tom Klerkx, Managing Director radio bij Mediahuis: "Na de spanning van de laatste weken staat iedereen te popelen om in 2022 en de volgende jaren de best mogelijke radio te maken. Met muziek van alle tijden en voor iedereen. Onze grote muziekgedreven acties en de daaraan verbonden frisse marketingcampagnes zorgden voor een echte boost in ons succes en een instroom van nieuwe, ook jongere luisteraars. We hebben ook de tijdsgeest mee, want overal groeit het besef dat nostalgie een positief gevoel is voor alle generaties en alle klassen. Daarnaast maken we 7 dagen op 7 gewoon ook goede radio op het ritme van je dag.”
www.dpgmedia.be
www.qmusic.be
www.joe.be
www.mediahuis.be
www.nostalgie.be
www.vlaanderen.be
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie