Qmusic: radioreclame levert 2,5 keer zoveel websitebezoek op als inzet op tv
01-04-2020 10:53:00 | Door: David de Jong | hits: 1007 | Tags:

Radioreclame blijkt 2,5 keer zoveel websitebezoek te genereren als wanneer hetzelfde budget ingezet wordt op tv. Dit blijkt uit een onderzoek van Qmusic. Hiervoor werkte Qmusic samen met de onderzoeksafdeling van mediabureaus Mindshare en Greenhouse Group. 

Het is voor het eerst dat er zo grootschalig onderzoek gedaan is voor meerdere adverteerders en cases. In totaal is voor de vier merken Auping, Stage Entertainment, Centraal Beheer en Eneco, gezamenlijk goed voor 23 rondes radio-inzet, het websitebezoek inzichtelijk gemaakt en gekeken naar het effect binnen 30 minuten na uitzending van een radio- of tv-spot.
 
Hoewel er verschillen zijn in absolute niveaus (websitebezoek is ook zeer product-/merkafhankelijk), zijn de patronen over de cases heen vergelijkbaar:

  • 1000 euro ingezet op radio levert uiteindelijk bijna 2,5 keer zoveel bezoekers op als wanneer dit bedrag op televisie wordt ingezet.
  • Radio kan licht profiteren als tegelijkertijd tv wordt ingezet en levert dan iets meer bezoeken per GRP/1000 euro op dan wanneer radio stand alone wordt ingezet.
  • Verreweg de meeste GRP’s worden door adverteerders ingezet op werkdagen tussen 8:00 en 16:00 uur. Hier wordt veel bereik opgebouwd en absoluut gezien wordt hier dan ook het meeste sitebezoek gerealiseerd na een radiocontact.
  • We zien echter dat op werkdagen na 16:00 uur en in het weekend de attributie per GRP toeneemt. Met name de avondspits is daarom een interessant tijdvak, omdat hier ook relatief nog veel GRP’s gerealiseerd kunnen worden.
  • Voor campagnes met een actiematige insteek is het qua kosten interessanter om GRP’s vanuit de ochtendspits naar andere uren te schuiven en meer GRP’s naar het weekend schuiven om meer klanten naar de website te leiden.

Rob Beijersbergen, verkoopdirecteur Qmusic: “Het vermoeden dat radioreclame direct aanspoort tot een websitebezoek wordt met deze analyse bevestigd. Met deze learnings kunnen adverteerders en mediabureaus hun campagnes nog effectiever plannen en betere resultaten realiseren.”

Het blijft belangrijk om te realiseren dat het hier alleen gaat om het kortetermijnbezoek aan de website. Langetermijneffecten, opbouw door de tijd en merkeffecten zijn niet meegenomen in deze analyse.

Qmusic biedt een aantal tools ter ondersteuning van adverteerders. Dit doet het radiostation met de Creativity Labs, het gratis pre-testen van radiocommercials, het On Air-onderzoek waarin ruim duizend spots zijn getest en het nieuwste initiatief SoundQ. Deze laatste verzorgt een analyse van de steeds belangrijker worden audiobranding.

www.qmusic.nl
www.dpgmedia.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie