Radio Advies Bureau wijzigt naam in Audify
01-12-2021 16:44:00 | Door: David de Jong | hits: 2334 | Tags:

Audify is voortaan de naam van het Radio Advies Bureau. De naam Audify is het resultaat van een herpositionering die RAB in de afgelopen periode heeft uitgevoerd. De kern van de gewijzigde positionering is dat de scope wordt verbreed van radio naar audio. Audify zet zich als marketingorganisatie nadrukkelijk in voor meer en beter gebruik van geluid in commerciële communicatie, zodat merkeigenaren de kansen kunnen benutten om zich te onderscheiden. Met de naamswijziging wil de organisatie inspelen op de verschillende soorten audiocontent die er naast (lineaire) radio bestaan.

Met meer dan 40 procent van de totale mediatijd is luisteren één van de belangrijkste vormen van mediaconsumptie. Het aantal platforms dat de luisteraar consumeert, zoals podcasts en digitale audio, groeit exponentieel. Audify heeft de ambitie om bedrijven, merken en hun bureaus te faciliteren bij het meer en beter gebruik maken van audio in commerciële communicatie.

Volgens Audify benut de reclame-industrie de potentie van geluid nog niet ten volle. Slechts 5 procent van de reclamebestedingen gaat naar audio, wat niet in evenwicht is met de hoeveelheid audioconsumptie. Daarom is de stichting, het bestuur en al haar deelnemers tot een aangescherpte positionering en naam gekomen.



Liedewij Hentenaar, directeur van Audify: “Hoe klinkt jouw merk? Dat is de vraag die centraal staat bij Audify. Het is daarbij logisch dat Audify haar werkveld verbreedt ten opzichte van de positie van het RAB. Nadenken over je merkgeluid is een eerste stap naar het benutten van de potentie van audio. Audify kan daarbij helpen. Geluid is immers overal. Onze deelnemers exploiteren, naast radiostations,  meer audioplatformen en formats. Daarbij past de gewijzigde naam naadloos bij het gewijzigde luisteronderzoek dat in 2022 het levenslicht zal zien. Met dat luister onderzoek zijn we nog beter in staat om alle vormen van audioconsumptie te meten.”

Het merk Audify is ontwikkeld in nauwe samenwerking met De Positioneerders, Brand Being en Amp.Amsterdam. Naast een visuele identiteit vormt uiteraard een sonic identity sonic identity een cruciaal onderdeel van de gewijzigde identiteit.

Stichting Audify kent met de gewijzigde naam hetzelfde bestuur met Joris van der Pol (Talpa Network) als voorzitter, Patricia Sonius-Kruiniger (Ster) als penningmeester en secretaris, Rob Beijersbergen (Qmusic/DPG Media), Frank Eijken (Omroep Reclame Nederland) en Carlo de Boer (RadioCorp). Bij Audify zijn de NPO, Talpa Network, DPG Media (Qmusic), RadioCorp, Classicnl, Kink, FD Mediagroep (BNR Nieuwsradio), Sublime (Mediahuis/NRC Media), Omroep Reclame Nederland (regionale publieke zenders), E-Power Audio Sales (waaronder de regionale commerciële radiostations) aangesloten. Liedewij Hentenaar is de directeur. Audify is samen met de NPO (Nederlandse Publieke Omroep), bvA (adverteerders) en PMA (mediabureaus) opdrachtgever van het luisteronderzoek.



Credits
De positionering en merkidentiteit zijn ontwikkeld in samenwerking met: De Positioneerders, Brand Being, Amp.Amsterdam, Ambassadors, Basisidee, SMIT Digitaal Vakmanschap, InSites Consulting en  het Audify bestuur en kantoor.

www.audify.nl
www.rab.radio


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie