Radio luisteren blijft populair, Spotify en podcasts in opmars
17-09-2019 11:01:11 | Door: Saskia van Weert | hits: 1725 | Tags:

Het luisteren naar radio en naar (eigen) muziek is in de afgelopen twee jaar verder toegenomen. In 2017 werd 190 minuten per dag geluisterd, inmiddels luisteren we gemiddeld 202 minuten naar audio. Hierin is live radio luisteren stabiel met een aandeel van 72 procent.

Dit blijkt uit de AudioMonitor, het tweejaarlijks onderzoek van de Stichting Nationaal Luister Onderzoek NLO. Het onderzoek geeft een totaaloverzicht van het luisteren naar audio. Gemiddeld luisteren mensen 144,7 minuten radio per dag. Dat is een 0,3 minuten meer dan twee jaar geleden. De radio-en stereo-installatie, autoradio en draagbare radio zijn de drie belangrijkste luisterapparaten als het gaat om live radio luisteren. Samen zijn ze goed voor een aandeel van 69 procent in luistertijd voor live radio.

Het aandeel van digitaal luisteren via DAB+, internet of settopbox is inmiddels opgelopen naar 39 procent (33 procent in 2017). Vooral DAB+ is flink gegroeid ten opzichte van 2017. Het percentage huishoudens met een DAB+-ontvanger steeg van 15 procent naar 24 procent, de luistertijd via DAB+ verdubbelde tussen 2017 en 2019 van 13 naar 26 minuten per dag.

De smartphone wordt door ruim 30 procent gebruikt voor het live luisteren naar de radio. Het grootste deel van het luisteren op een smartphone gaat naar de muziekdiensten zoals Spotify. De muziekdiensten als totaal hebben een luisteraandeel van 17 procent en zijn de grootste groeier ten opzichte van 2017. Spotify is de grootste dienst met een penetratie van 46 procent, daarvan heeft 59 procent een betaald account.

Inmiddels luisteren bijna 5 miljoen mensen naar podcasts, waarvan een kwart een abonnement heeft op een of meerdere podcasts. Men luistert vooral ’s avonds in het eigen huis, en dan gemiddeld 41 minuten per keer.

Frans Kok, directeur NLO: “De digitale transformatie is op alle fronten goed zichtbaar in het audio ecosysteem. Luisteren via de smartphone, ontvangst via DAB+ en abonneren op podcasts zijn daar goede voorbeelden van. We constateren dat live radio met afstand de grootste luisteractiviteit is en dat het aandeel op niveau blijft. De digitale transformatie zorgt voor marktgroei en gaat niet ten koste van het live radioluisteren.”

www.nationaalluisteronderzoek.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie