
Record aan investeringen aan audioreclame
In de eerste zes maanden van 2022 investeerden adverteerders 100,64 miljoen euro in audioreclame. Dat is 13,9 procent meer dan 2021. Audify publiceert de netto audioreclame-omzet van het eerste half jaar van 2022.
De spotbestedingen omvatten 90 procent van de totale omzet en groeien met 12,9 procent naar 90,2 miljoen euro. De investering in non-spotreclame neemt toe met 16,2 procent en is in het eerste half jaar 6,2 miljoen euro. Digitale audioreclame groeit weer relatief het sterkst met 35 procent en komt uit op 4,2 miljoen euro.
Branches en adverteerders
De top vijf branches zijn in volgorde van grootte: retail, financiële dienstverlening, 'overheid, educatie en non-profit', telecom, ICT en 'horeca, toerisme en recreatie'. De grootste adverteerder is KPN, gevolgd door respectievelijk T-Mobile, ANWB, Kruidvat en Albert Heijn. Het totaal aantal audio-adverteerders in de eerste helft van 2022 is 1374, zij hebben audioreclame ingezet voor 1521 merken.
Liedewij Hentenaar, directeur Audify: "Steeds meer adverteerders zetten audio in om hun merk te versterken. We zien dat we dit eerste half jaar ruim 200 adverteerders meer hebben kunnen helpen met de kracht van audio dan een jaar eerder. Een mooi resultaat voor de reclamemarkt."
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie