
World Radio Alliance opgericht; Audify mede-oprichter
Ter gelegenheid van Wereldradiodag en op initiatief van de Europese adverteerders brancheorganisatie EGTA slaan veertien brancheorganisaties in Europa, de Verenigde Staten, Canada en Australië de handen ineen om de World Radio Alliance te vormen. De oprichtingsdatum van 10 februari 2022 is drie dagen voor World Radio Day, op 13 februari 2022.
Deze wereldwijde groep van brancheorganisaties die radiobedrijven en verkoopkantoren vertegenwoordigen, zal de kracht en waarde van radio en audio in het medialandschap op grote schaal promoten. Ook zal het de best practices te delen en met één stem te spreken.
Deze wereldwijde samenwerking onderstreept de vele sterke punten van radio; hoe zowel luisteraars als marketeers kunnen deelnemen aan de opwindende evolutie van dit mobiele, multi-platform medium.
De stichtende leden van de World Radio Alliance zijn Radiocentre (Verenigd Koninkrijk), Radiozentrale (Duitsland), Audify (Nederland), Radio Advertising BureauA (Verenigde Staten), RadioMedia (Finland), Bureau de la Radio (Frankrijk), VIA - Association of AV Media (België), ACR - Associaciò Catalana de Ràdio (Spanje), Radiocentre Ireland, FCP AssoRadio (Italië), Radio Connects (Canada), Vereniging van Oostenrijkse commerciële omroepen (VÖP), Commercial Radio Australia en EGTA - International Association of TV & Radio Sales-huizen.
Lucy Barrett, Client Director bij Radiocentre in het Verenigd Koninkrijk, wordt de eerste president. Zij zal de Alliantie vertegenwoordigen naar externe belanghebbenden en de activiteiten van de groep aansturen. Caroline Gianias, President van Radio Connects in Canada, zal samenwerken met Lucy Barrett.
World Radio Alliance heeft een videocompilatie van adverteerders gemaakt die de sterke punten van radio en audio belichten.
Lucy Barrett: “Ik voel me vereerd om de eerste president te zijn van de onlangs geformeerde World Radio Alliance. De tijd is absoluut juist om de krachten te bundelen en met één gezamenlijke stem te spreken. In het laatste decennium hebben we de opkomst van meer commerciële audioformats gezien zoals muziekstreamingdiensten en podcasts. De dominantie van de commerciële radiozenders blijft in de sector aardig intact. Zoals zo vaak het geval is in de wereld van de media, verwachtingen en percepties zijn soms niet in lijn met de werkelijkheid. Aangezien de wereld kleiner wordt, waarbij mediabeslissingen vaak voor hele regio’s of continenten worden genomen, is het van belang dat we samenkomen om het succesverhaal van radio in een consistente en uniforme manier te vertellen.
Lauren Bliaut, President van EGTA & Deputy General Director, Marketing, Strategy & Innovation, TF1 Publicité: “De bereidheid en noodzaak om radio en audio in de spotlight te zetten komt tot uitdrukking via deze nooit eerder tot stand gekomen alliantie van radiobracheorganisaties. Ik ben er trots op dat EGTA een van de vele brancheorganisaties is die aan de basis staat van dit uitdagende initiatief dat de vele krachten van ons medium voor adverteerders, bureaus en industrie-experts onderstreept.”
www.worldradioalliance.com
www.egta.com
www.audify.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie