
Zes mediapartijen gaan met Fluister concurrentie aan op audiomarkt met e-books, luisterboeken en podcasts
Singel Uitgeverijen, WPG Uitgevers, VKB Uitgevers (Veen Bosch & Koning Uitgevers), DPG Media, Vereniging Veronica (V-Ventures) en de boekhandels Libris Blz. starten het streamingplatform Fluister. De zes partijen investeren elk 16,67 procent van het kapitaal.
Medio juni van start
Fluister zal vanaf medio juni 2022 als streamingplatform voor 12,99 euro per maand e-books, luisterboeken en exclusieve podcasts aanbieden. De opzet van Fluister is dat een netwerk van schrijvers, columnisten, journalisten, recensenten en boekverkopers aan elkaar gekoppeld worden die lezers en luisteraars gaan adviseren om elke keer hun volgende favoriete verhaal te vinden.
Fluister staat open voor andere uitgevers om zich aan te sluiten bij dit initiatief. De initiatiefnemers hebben niet het voornemen om bestaande podcasts achter een betaalmuur te plaatsen.
Concurrent StoryTel
Fluister concurreert vooral met StoryTel dat voor dezelfde prijs vooral luisterboeken aanbiedt en in mindere mate met het podcastplatform Podimo. Zowel Podimo als StoryTel zijn van oorsprong Scandinavische initiatieven. Vereniging Veronica verkocht overigens onlangs zijn belang in de podcastuitgever Dag&Nacht Media die aan Podimo is verkocht.
Leesadviseurs
Schrijvers, boekverkopers, journalisten en recensenten zullen zich actief inzetten als leesadviseurs van Fluister, bijvoorbeeld met tiplijstjes, recente uitgaves, niet-te-missen boeken en favoriete podcasts op hun eigen pagina op het platform. Gebruikers kunnen via deze pagina’s hun favoriete schrijver of boekverkoper volgen die hen adviseren over favoriete thema’s en actuele onderwerpen.
Schrijvers, waaronder Nhung Dam, Mathijs Deen, Jessica Durlacher, Arnon Grunberg, Arthur Japin, Ronald Giphart, Raoul de Jong, Deniz Kuypers, Marian Mudder, Nelleke Noordervliet, Sholeh Rezazadeh, Peter Römer, Anita Terpstra, Elke Wiss en Sylvia Witteman, zullen zich inzetten als ambassadeur van Fluister.
Betrokken
Het platform zal naast het gebruikelijke aanbod aan luister- en e-boeken ook exclusieve content bieden in de vorm van speciaal gecreëerde podcasts, luisterboeken of e-books. Het netwerk zal inhoud geven aan Fluister met interviews, radio- en tv-optredens, boekhandelstours en kinderboekenpodia. Daarmee wil Fluister lokaal én persoonlijk, dichtbij én betrokken zijn.
Fluister zal worden gelanceerd met een landelijke crossmediale campagne in nieuwsmedia, tijdschriften, radio, online en uiteraard in de boekhandel. Het idee van Fluister is afkomstig van de directies van Single Uitvers en Libris Blz. die een puur Nederlands luisterboekenplatform missen.
Josja Zijlstra, directeur Fluister: “Ik ben blij en trots dat we met Fluister zo’n compleet aanbod aan luisterboeken, e-books en podcasts hebben en dat we dit met hulp van alle aangesloten schrijvers, boekverkopers en andere smaakmakers op maat kunnen aanbieden aan de gebruikers. Verhalen die exact aansluiten op hun interesses. Unieke content die ze verrast, inspireert en verwondert.”
Caroline Damwijk, directeur Libris Blz.: “We constateerden dat de bestaande internationale platforms qua aanbod en advies te generiek waren voor de Nederlandstalige boeken en podcastliefhebber. Daarom hebben we de krachten gebundeld om verhalen samen te brengen op één platform. Doordat de initiatiefnemers beschikken over een enorm netwerk van betrokken auteurs, boekverkopers, recensenten en liefhebbers van goede verhalen, kunnen we met tips en adviezen de gebruiker helpen om zijn of haar volgende favoriete verhaal te vinden.“
www.fluister.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie